De ce le este teama de online unora din jurnalistii romani ?

Publié le par Mirandolina

Jurnalist este, prin definitie, o profesie a unui om foarte receptiv la schimbare, foarte adaptabil, de genul m-am dat de trei ori peste cap si m-am transformat in orice e nevoie pentru urmatorul meu articol (reportaj, etc). Ma transform in homeless ca sa pot sa ma duc la ei si sa ii intreb cum o duc, ma transform in altceva ca sa ii iau interviu unui CEO. Si atunci de ce il sperie online-ul ?

 

Ii e frica de online pentru ca este superficial. Ii este teama de online pentru ca poate fi mult mai usor demascat. Pentru ca nu se bazeaza pe mare lucru. Pentru ca incompetenta sa e mai usor de dat in vileag.
Pentru ca nu este cel mai bun bun, si nici macar bun. Pentru ca nu este solid. Pentru ca nu este inatacabil.
Pentru ca ii este teama de feed-back. Pentru ca in online arati ca nu poti sa ai stirea primul, si nici macar stirea buna (chiar daca nu primul).
Pentru ca ii este teama de cei care il confrunta (comentatorii, cititorii, masa inerta care in print nu se pot exprima).
Pentru ca are nevoie sa-si adaposteasca aceste slabiciuni in spatele a ceva. Pentru ca in spatele deadline-ului de la print, chiar si in cotidian (acele 24 de ore), de fapt ora cand pleaca ziarul la tipar, se mai ascunde un pic de dead-line-ul permanent al online-ului, de flexibilitatea acestui mediu in care poti publica orice oricand, atunci cand ai ce trebuie.
Faptul ca ai un deadline, fie el ora 16.00, sau 17.00, sau dupa caz orice ora, il face sa spere ca pana la ora aceia obtine si el ceva. Macar furand de la altii. In online e lupta celui mai puternic... Cel mai puternic si fundamentat are ora in favoarea sa, are admiratorii si detractorii in favoarea sa. Da, chiar si detractorii. Numai persoanele invidiate sunt contestate. Le este teama de online pentru ca le e teama ca nu starnesc nimic, ca nu au afisari, care sunt cuantificabile individual. Le este teama ca sunt plati si ca asta se va putea constata cu ochiul liber.
Le este teama de online pentru ca nu valoreaza nimic singur, pentru ca in print te poti ascunde in spatele unei intregi echipe. Ziarul nu se cumpara pentru un singur om, sau nu inceteaza a fi cumparat doar din cauza unui singur om. In timp ce articolul fiecaruia pe online este o referinta individuala al carui numar de afisari se poate cuantifica separat.

Le e frica de ei insisi, de fapt, de demascarea propriilor slabiciuni, pe care asa, si le tin caldute, ascunse.

Nu e la fel cand esti in print, nu e o confruntare directa cu cititorii, chiar daca ziarul are site si pune pe site articolele din ziar. Pentru ca intotdeauna se mai poate ascunde in fata printului de la chiosc, spunand ca daca nu sunt afisari destule pe internet, probabil ca multi il citesc pe hartie.

Daca va uitati la forumurile ziarelor, unde sunt comentarii, niciodata autorul articolului nu se implica, nu raspunde. Nu exista interactivitate. In timp ce in jurnalismul online, interactivitatea este un lucru esential, obligatoriu. De aceasta interactivitate le e teama. De contestare, sau, cum am spus mai sus, mai rau, de indiferenta.

Si cand te gandesti unde merge lumea...
Americanul consuma in medie 100.000 de cuvinte pe zi. Din acestea, 27% provin din computer, si doar 8,61% din print (orice fel de print).

info consum cuvinte

Publié dans lumea asta

Commenter cet article

Laurentiu 16/12/2009 00:32


ai pus punctul pe "i". multora din print le este frica de a se expune , de a dialoga cu cititori si mai ales de a nu-si dezvalui minusurile. in plus, in print nu stii cati cititori ai avut. arunci
in fata tirajul.

am vazut destule czuri de autori de print care s-au scremut o saptamana ca sa scrie un material de jumatate de pagina. pfew, a mai trecut o saptamana de munca. pe print, materialul a aparut in
manunchi cu alte materiale. eficienta? daaa, tirajul mediu in ultima luna a fost de x. mai precis? daaa, pentru acea editie tirajul a fost de y. Pus pe site, materialul respectiv a facut trafic cat
o stire sub-mediocra de online.Ca sa nu mai pun la socoteala cazuri in care materialul a primit comentarii negative.

o alta tema. comentariile negative incasate de autorii de print. le-au primit. ok.le scoatem din calcul pe cele cu injuraturi si atat. raman cele argumentate, pertinente, civilizate. ce face
autorul? vine tiptil la seful de la online si-l roaga la ureche sa stearga acele comentarii. nu stie ca se pot bana ip-uri, ca ar cere si asta. sau, daca nesimtirea e mai mica, nu le raspunde.
unii, mai inteligenti le rapund sub pseudonim de cititor, dar... raspund cu injuraturi.

interactiunea cu cititorul este practic nula. de ce? absenta din buna-credinta si absenta din buna stiinta.

cea din buna-credinta se manifesta in cazul in care, tipic pentru jurnalistul de print, materialul publicat azi este stirea de ieri. materialul publicat saptamana asta este analiza facuta saptamana
trecuta. mintea omului s-a dus pe subiectul aflat in lucru in ziua/saptamana curenta. uneori, autorul rapunde si tine sa raspunda, in situatia in care este pasionat de subiect, sau a inteles ideea
de interactiune cu cititorii.

cea cu buna stiinta se manifesta in cazul in care autorul isi ascunde minusurile,, greselile, faptul ca nu a facut decat sa descrie un tabel, sa-l impaneze cu 2-3 citate sau sa scrie pe un domeniu
pe care habar n-are si sa se afiseze in expert. cand i se atrage atentia asupra unor erori. sunt destui care stiu ce comentarii primesc si nu le raspund pt ca nu au argumente.

aici se deschide alta tema. cel mai mult, mie imi este frica de cititorii avizati. exista oameni care lucreaza fix pe ideea pe care ai realizat tu materialul. chiar daca este vorba despre nisa
nisei. nu stiu, scrii despre cum poti pune subtitrati la filme care se pot vizualiza pe telefoane mobile cu windows mobile... sau scrii despre constructia unei conducte de gaz in zona de munte...
sau scrii despre tranzactionarea de obligatiuni pe bursa... indiferent de tema, oricat de nisata ar fi, sigur se gaseste in tara asta un om care lucreaza fix in domeniul respectiv. eu ma ocup de
mai multe domenii si m-am ocupat in viata mea de mai multe domenii... el este un om care lucreaza de 10, poate 20 de ani in fix acel domeniu de nisa nisei. invariabil, stie mai multe decat tine,
stapaneste domeniul mai bine decat tine, este bagat cu mainile adanc in chestiunile respective, in timp ce eu abia scriu pe tema asta o data la 3-6 luni. bun. si-ti posteaza un comentariu
argumentat. ce faci? variante sunt... il stergi... nu-i raspunzi... sau nu. ii raspunzi, ii ceri detalii, daca mirosi potential, il intrebi cum il poti contacta.

sau. daca observi completari ori corectii la material, ce faci? le stergi... le ignori... sau nu. corectezi materialul sau adaugi informatia respectiva (dupa ce o verifici, logic) ADRESAND O
MULTUMIRE CITITORULUI.

il castigi ca cititor fidel. se simte implicat. simte ca are o contributie. ideea mea este sa am un material bun, iar contributia acelui cititor este gratuita. materialul meu devine mai bun, cu mai
multe informatii.

acum, cum le explici celor din print ca pe online nu te raportezi doar la sef, la spatiul disponibil din pagina, la deadline, la pr-i si la concurenta? niciunul dintre aceste elemente nu te poate
afecta pe online mai mult decat comentariile acide ale cititorilor, print screenurile lor (unii autori de print vin la seful de la online sa-i ceara mieros la ureche sa modifice) care apar pe
bloguri, unde vei fi supus unui tir de cititori care afla de tine abia atunci.

ca o concluzie. in opinia mea, idealul meu ca ziarist de print ar fi ca cititorul sa rupa pagina din ziar si s-o pastreze. idealul meu ca ziarist de online ar fi ca cititorul sa trimita linkul mai
departe.

PS
m-a luat valul, sorry.


Mirandolina 16/12/2009 00:40


Ai scris un comentariu cat o postare, dar iti multumesc mult, explici foarte bine lucrurile si aduci in vizor chestii noi.
Multumesc mult si te mai astept.
Si ne vedem:)


bogdan 11/12/2009 12:54


adica lucrurile pe care le spui sunt prea obscene ca sa fie doar rezultatul privirii in jur. adica da.


Mirandolina 11/12/2009 12:58


Privirea in afara +  privirea inauntru.
Observatii si determinarea fricii, degetul pe rana.
....


bogdan 11/12/2009 12:42


haleluia!


Mirandolina 11/12/2009 12:49


Haleluia adica da sau ba?
Adica e aprobator?
Adica ma insel?
Elaboreaza te rog :D